NPRCz

nprcz1

Miło nam poinformować, że nasza biblioteka przystąpiła do „ Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” Ministerstwa Edukacji Narodowej i otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 15 tys. zł. Celem tego programu jest zwiększenie roli biblioteki szkolnej, uatrakcyjnienie księgozbioru poprzez zakup nowości wydawniczych. Dzięki temu uczniowie będą mogli korzystać z najnowszych i najciekawszych propozycji książkowych oferowanych na rynku księgarskim. We wrześniu przeprowadziliśmy ankietę, w której uczniowie zaproponowali tytuły, autorów i serie wydawnicze książek, o które należy wzbogacić księgozbiór biblioteki szkolnej.

Termin realizacji zadania upływa 31 grudnia 2020 roku. W ciągu najbliższych miesięcy nasza biblioteka zorganizuje wiele wydarzeń i akcji czytelniczych. Zaplanowałyśmy konkursy, wspólne czytanie, spotkanie autorskie oraz realizację kilku projektów edukacyjnych. 

W ramach programu włączymy się w ogólnopolskie akcje promujące czytanie.

Zachęcamy wszystkich do udziału w zaplanowanych projektach J J J

PROJEKT EDUKACYJNY
„Spotkanie z literaturą przyrodniczą”

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy pierwszej Branżowej Szkoły I Stopnia - pod opieką p. Małgorzaty Gierczak - zrealizowali projekt edukacyjny zatytułowany „Spotkanie z literaturą przyrodniczą”. Od kilku już lat popularność zyskuje życie w zgodzie z naturą, a w ślad za tym idzie moda na książki przyrodnicze. Celem tego projektu było pokazanie, że książki o przyrodzie to nie są książki typowo naukowe z suchymi informacjami lecz zawierają wiele ciekawostek o roślinach i zwierzętach. Warto je czytać, by wiedzieć więcej o otaczającym nas świecie, a także by spędzić czas z ciekawą lekturą. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, w której przedstawili wybrane książki przyrodnicze tak znanych autorów jak: Bohdan Dyakowski, Simona Kossak czy Peter Wohlleben, które są dostępne w bibliotece szkolnej.
Prezentacja „ Nowości biblioteki z literatury przyrodniczej” TUTAJ

 Mural „ Z książką przez świat”

W ramach działań Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasy pierwsze Technikum pod opieką p. Anety Horżanieckiej zrealizowały projekt: Mural „Z książką przez świat”. Celem tego projektu była popularyzacja czytania jako formy spędzania wolnego czasu, także w podróży. Czytanie to doskonała rozrywka, a dla wielu pasja i wielka przyjemność. Celem tego działania było też zwrócenie uwagi tym, którzy nie doznali jeszcze satysfakcji płynącej z lektury książki, że czytać można wszędzie, o każdej porze i w każdym wieku tylko… trzeba zacząć czytać. Spośród nadesłanych prac wyróżniono 9.
Prezentacja prac TUTAJ

 PROJEKT EDUKACYJNY
„Przeliczam i jem zdrowo – matematyka w kuchni”

Projekt realizowany przez uczniów klasy III THŻ przy wsparciu wychowawcy – p. Anety Paluch. Celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego odżywiania oraz umiejscowieniem składników pokarmowych w piramidzie żywienia, zmiana nawyków żywieniowych wśród młodzieży poprzez wyeliminowanie z diety niekorzystnych składników, nabycie umiejętności odczytywania z tabel zawartości kalorycznej poszczególnych produktów, a także wskazanie praktycznego zastosowania matematyki do obliczania wartości kalorycznej przygotowanych potraw. Uczniowie w czasie zajęć wychowawczych, korzystając z dostępnych zasobów bibliotecznych, pozyskali wiedzę na temat racjonalnego i zdrowego odżywiania, analizowali również przepisy znajdujące się w książkach kucharskich. Następnie wybrani uczniowie indywidualnie przygotowywali potrawy. Zdjęcia potraw wraz z opisem wykorzystanych składników prezentowane były wszystkim uczniom. Wspólnie została przeliczona wartość kaloryczna poszczególnych potraw przy wykorzystaniu opracowania „Tabele składu i wartości odżywczej”.
Prezentacja multimedialna z realizacji projektu TUTAJ

PROJEKT EDUKACYJNY
„WĄTKI HISTORYCZNE
W LITERATURZE OBYCZAJOWEJ”

Celem projektu było wyrobienie smaku lekturowego poprzez świadomy dobór wartościowej książki oraz popularyzacja książek z biblioteki szkolnej, w tym nowości zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” – tak powiedziała kiedyś Wisława Szymborska. Warto więc czytać! Dlaczego warto czytać książki historyczne? Na to pytanie chcieli znaleźć odpowiedź uczniowie klasy IV TRO realizując ww. projekt. W tym celu, w drodze wywiadu, przygotowali listę książek, o których chcieliby porozmawiać. Do realizacji projektu wykonano dwie prezentacje. Eliza Piechowiak wykonała prezentację, w której zaprezentowała wybrane książki już dobrze znane. Na lekcji wychowawczej, wspólnie z wychowawcą Katarzyna Kowalską, uczniowie dyskutowali o walorach poznawczych wybranych przez siebie książek. W celu promocji nowo zakupionych książek w ramach NPRC i zachęcenia do czytania książek Ania Grzybowska i Magda Olejarz wykonały prezentację „Literatura obyczajowa z historią w tle”. Książki omówiono na drugiej lekcji wychowawczej. Prezentację zamieszczono w zakładce „biblioteka/nowości”.

Prezentacja „Wątki historyczne w literaturze” TUTAJ

 PROJEKT EDUKACYJNY
„Polscy laureaci
Literackiej Nagrody Nobla”

Projekt międzyklasowy. Celem działań podjętych przez uczniów było przekazanie kolegom i koleżankom informacji o polskich twórcach literackich, uhonorowanych Literacką Nagrodą Nobla, zachęcenie do poznawania twórczości pisarzy, promowanie książek dostępnych w bibliotece szkolnej. Uczniowie klasy II TRH: Danusia Kwiatkowska, Mikołaj Kwiatkowski, Wojtek Olchowy przygotowali prezentacje, w których przedstawili najważniejsze informacje z życia i twórczości najwybitniejszych pisarzy polskich: Henryka Sienkiewicza, Władysława Reymonta, Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej i Olgi Tokarczuk. Projekt został zrealizowany w klasach III TRO i III THŻ pod opieka p. Katarzyny Kowalskiej. Uczestnicy projektu poznali sylwetki i dorobek literacki polskich noblistów, a następnie wzięli udział w konkursie wiedzy o życiu i twórczości pisarzy – noblistów. Zwyciężczynią konkursu została Zuzanna Zanin z klasy
III TRO uzyskując maksymalna ilość punktów.

Prezentacja 1 TUTAJ

Prezentacja 2TUTAJ

Prezentacja 3 TUTAJ

PROJEKTY CZYTELNICZE

TOP LISTA – książkowa lista przebojów
Na przełomie listopada i grudnia publikowaliśmy na szkolnym FB wybrane książki zakupione ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zadaniem uczniów naszej szkoły, którzy głosowali przez e-dziennik, było wskazanie tytułu książki, która ich zaciekawiła. Tak powstała TOP 10 - książkowa lista przebojów:

1. T. Cook - W blasku nocy
2. J. Green - Gwiazd naszych wina
3. M. Czornyj – Zimny chirurg
4. L. Riley - Siedem sióstr
5. M. Daughtry i in. - Trzy kroki od siebie
6. P. Hendel - Żniwiarz
7. A. Jimenez – To tylko przyjaciel
8. S. King – Outsider
9. A. Todd – After
10. A. Sinicka – Stażystka
KONKURS „Słynne literackie pary”
Celem konkursu było rozbudzanie zainteresowań literaturą, mobilizowanie uczniów do czytania oraz promocja książek dostępnych w bibliotece szkolnej. Konkurs przeprowadzono online, był adresowany do wszystkich uczniów naszej szkoły. Wzięło w nim udział 32 uczniów z 6 klas, najwięcej z klasy 4 TRO i 4 THŻ. Równorzędne pierwsze miejsce, uzyskując maksymalną ilość punktów, zajęły: Eliza Piechowiak i Klaudia Romanczukiewicz z klasy 4 TRO oraz Wiktoria Karpa z klasy
4 THŻ.

CZYTANIE JEST COOL! – zawieszki hotelowe
Czytać można wszędzie. O tym wiedzą uczniowie klas hotelarskich .
Oto ich propozycje zawieszek hotelowych promujących czytanie TUTAJ
KONKURS „ Książki z mojej półki” był adresowany do wszystkich uczniów naszej szkoły. Celem konkursu była popularyzacja autorów i tytułów książek oraz zachęcenie do czytania. Zadanie uczniów polegało na zarekomendowaniu sobie nawzajem książek, które posiadają w swojej domowej biblioteczce i są ich zdaniem ciekawe i warte polecenia. Uczniowie mogli napisać krótką recenzję książki lub wykonać plakat reklamujący tę książkę. Wpłynęło 11 recenzji i 18 plakatów.
Najciekawsze plakaty zostały opublikowane na szkolnym FB i poddane ocenie facebook’owiczów. Najczęściej „lajkowano” plakat Danusi Kwiatkowskiej z klasy
II THR reklamujący książkę Agaty Przybyłek „Bądź przy mnie zawsze”. Recenzje oceniła komisja – wyróżniono Kasię Janiuk z klasy I TRR za recenzję książki Lucindy Riley „Siostra Księżyca”. Obie książki zakupiono do szkolnej biblioteki
ze środków NPRC.

Wyróżnione plakaty TUTAJ

PROJEKT EDUKACYJNY
"Matematyka w aforyzmach,
czyli złote myśli wielkich ludzi"

Projekt zrealizowany został przez uczniów - mieszkańców internatu. Nad całością projektu czuwał opiekun - Aneta Paluch. Celem projektu było zachęcenie uczniów do odkrywania myśli matematycznych sławnych osób - naukowców, zarówno nauk ścisłych, jak i humanistycznych oraz popularyzacja zbiorów bibliotecznych z działów: filozofia oraz aforyzmy. Uczniowie, korzystając z dostępnych zasobów bibliotecznych oraz stron internetowych, wyszukiwali cytaty związane z matematyką oraz opisywali sylwetki (biografie) autorów cytatów. Każdy mieszkaniec internatu wybierał jeden cytat i go przepisywał. Następnie w dostępnych źródłach wyszukiwał informacji
o autorze. Wybrane elementy z biografii umieszczał pod cytatem. Wszystkie wybrane cytaty wraz z charakterystyką autora zostały przysłane do opiekuna drogą mailową. Efektem końcowym jest wykonany plakat, na którym umieszczone zostały wszystkie nadesłane przez uczniów prace. Plakat zostanie zaprezentowany w bibliotece szkolnej.
Prezentacja z realizacji projektu TUTAJ

PROJEKT EDUKACYJNY
„STOP PAPIEROSOM!”


W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz obchodzonego 19 listopada 2020 r. Światowego Dnia Rzucania Palenia, po zapoznaniu się z literaturą przedmiotu, uczniowie naszej szkoły pod opieką p. Wiolety Stupnickiej - wzięli udział w zorganizowanych konkursach, które odbyły się w trzech kategoriach:

- Plakat promujący „Rzuć Palenie Razem z Nami”
- Prezentacja multimedialna „Światowy Dzień Rzucania Palenia”
- Test sprawdzający znajomość zagadnień związanych z paleniem tytoniu.

Uczniowie:
- Poszerzyli wiedzę w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego
- Rozwinęli umiejętność dbania o zdrowie własne i swoich bliskich
- Rozwinęli postawy asertywne związane z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu
- Zintegrowali się nawzajem
- Nabyli umiejętność radzenia sobie w różnych trudnych i stresujących sytuacjach
- Umocnili poczucie własnej wartości
- Kształtowali umiejętność niezbędnych w kontaktach interpersonalnych

Prezentacja "Palenie zabija!" TUTAJ
Prezentacja "Stop papierosom!" TUTAJ
Prezentacja "Światowy Dzień Rzucania Palenia" TUTAJ

 

 PROJEKT EDUKACYJNY
„POLSCY PISARZE I POECI”

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy ITHŻ - pod opieką p. Anny Banaś i p. Małgorzaty Gierczak – przygotowali projekt „Polscy pisarze i poeci”. Uczniowie korzystając z zasobów biblioteki szkolnej przygotowali prezentację przedstawiającą sylwetki polskich pisarzy i poetów. Celem tej prezentacji była popularyzacja utworów najwybitniejszych pisarzy i poetów polskich, które są dostępne w bibliotece szkolnej i zachęcenie do ich przeczytania. Prezentacja została zamieszczona na gazetce w bibliotece szkolnej.
Prezentacja wykonana przez uczniów TUTAJ
W ramach tego projektu przeprowadzono również konkurs "Literaci w karykaturze - czy znasz tę postać?" skierowany do wszystkich uczniów.
Uczestnicy konkursu mieli za zadanie rozpoznać polskich pisarzy i poetów przedstawionych na karykaturach autorstwa słynnego polskiego grafika - Eryka Lipińskiego. Wszystkie te prace możemy oglądać w szkolnej bibliotece.
W konkursie wzięło udział 34 uczniów z 9 klas. Najlepsze wyniki uzyskali:
1. Karolina Wąsińska kl. 4THŻ
    Michał Kania kl. 1THŻ
2. Klaudia Romanczukiewicz kl. 4TRO
3. Alicja Mikoda kl. 2TRŻ

PROJEKT EDUKACYJNY
„TRANSPLANTACJA – DRUGIE ŻYCIE”

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy 2THR - pod opieką p. Małgorzaty Gierczak - zrealizowali w październiku 2020 projekt edukacyjny zatytułowany "Transplantacja – drugie życie”. Projekt ten realizowano z okazji Światowego Dnia Donacji i Transplantacji, który obchodzony jest 26 października. Uczniowie przygotowali kampanię informacyjną na temat transplantacji. Została ona zamieszczona w szkolnych mediach społecznościowych. Celem tego projektu było zapoznanie społeczności szkolnej z tematyką donacji i transplantacji. Wszyscy chętni uczniowie, dzięki tym informacjom, mieli możliwość przygotowania się do konkursu „Transplantacja – drugie życie”. Konkurs ten został przeprowadzony online. Wzięli w nim udział reprezentanci 10 klas.

Miejsca na podium zajęli:
I miejsce - Miłosz Frątkiewicz kl. 4THŻ
II miejsce - Kinga Miśkiewicz kl. 2TRI
III miejsce Wojciech Olchowy kl. 2THR

Prezentacja na temat transplantacji wykonana przez uczniów – TUTAJ

Ten bardzo trudny, ale jak ważny temat transplantacji jest często poruszany w literaturze obyczajowej. Realizacja tego projektu przyczyniła się do wzbogacenie księgozbioru biblioteki o książki z tej właśnie dziedziny: D. Wagner – Przeszczepione życie, P. Zegarlich – Przeszczep, L. Harrel - Oddać serce, J. Zierkiewicz - Drugie życie, J. Picoult – Bez mojej zgody. Wszystkie książki zakupiono ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

KONKURSY
PROMUJCE KSIĄŻKI I CZYTELNICTWO

Z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych przeprowadzono w październiku kilka konkursów czytelniczych, których celem była promocja książek i biblioteki oraz zachęcenie do czytania.

Konkurs „Skąd pochodzi ten cytat?”

Celem konkursu było zachęcenie do poznawania twórczości pisarzy, promowanie czytelnictwa i zachęcenie do przeczytania wybranych do konkursu utworów.
Konkurs trwał od 5.10.2020 r. do 30.10.2020 r. Co tydzień w poniedziałek 3 cytaty tygodnia publikowane były na szkolnym FB. W odpowiedzi należało wskazać autora i tytuł utworu, z jakiego pochodzi każdy cytat.
W konkursie wzięło udział 41 uczniów z 6 klas, najwięcej z klasy III THŻ -17 uczniów. Komplet (12) poprawnych odpowiedzi udzieliło 7 uczniów:
Kamil Borys, Klaudiusz Grzybek, Aleksandra Augustyniak, Natalia Olszówka, Jakub Pintal, Szymon Bober, Nikola Mazurkiewicz – wszyscy z klasy IIITHŻ.

Konkurs fotograficzny „Ja czytam, TY czytasz, My czytamy”

Konkurs miał na celu promowanie czytelnictwa w czasach epidemii oraz pokazanie, że literatura może stać się antidotum na trudne chwile. Uczniowie mogli zaprosić do zdjęcia rodzeństwo rodziców i dziadków. Mile widziane były również domowe zwierzęta. Mogli wykorzystać kostiumy i rekwizyty. Koordynatorkami projektu były panie: Kamilla Pilska i Małgorzata Jakubiec – nauczycielki w zawodzie technik organizacji reklamy.

W konkursie wzięło udział 37 uczniów (najwięcej z klas: I TRR, II TRH, IV TRO) i 3 nauczycieli. Na FB opublikowaliśmy 50 zdjęć. Post cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. 4 listopada o godz. 20.00 zakończyło się głosowanie.
Oto autorzy najciekawszych zdjęć:
I miejsce – Jakub Marczowski, kl. I TRR – 410 głosów
II miejsce – Wojciech Olchowy, kl. II THR- 256 głosów
III miejsce – Zuzanna Zanin, kl. III TRO- 233 głosy.

Galeria zdjęć TUTAJ

Konkursy plastyczne

Uczniowie klasy I TRR i TRŻ, pod kierunkiem pani Anety Horżanieckiej – nauczycielki plastyki, przygotowali bardzo ciekawe prace plastyczne na dwa konkursy:

„Tę książkę polecam”, który polegał na zaprojektowaniu okładki ulubionej książki. Wpłynęły 24 prace.
1 miejsce - Amelia Baran - 1 TRR
2 miejsce - Oliwia Skrocka - 1 TRR
3 miejsce - Michał Kania - 1THŻ

„Exlibris biblioteki szkolnej” polegał na wykonaniu znaku graficznego naszej biblioteki. Wpłynęło 15 projektów.

1 miejsce - Oliwia Skrocka - 1 TRR
2 miejsce - Amelia Baran - 1TRR
3 miejsce - Wiktoria Borecka - 1TRR
Wyróżnienie - Nikola Kułakowska - 1TRR , Natalia Stopa - 1TRŻ
Nagrodzone prace zostały opublikowane na szkolnym FB.
Galeria nagrodzonych prac uczniów TUTAJ

PROJEKT EDUKACYJNY
„ŚLADAMI PATRONA SZKOŁY
PROF. TADEUSZA KONOPIŃSKIEGO”

 

Patron naszej szkoły Prof. Tadeusz Konopiński miał nadzwyczajnie barwny i ciekawy życiorys, który mógłby wypełnić karty niejednej powieści biograficznej. Wiedza na jego temat wśród uczniów naszej szkoły wielokrotnie okazywała się jednak niewielka. By ten stan rzeczy zmienić, w ramach obchodów Święta Patrona Szkoły – 28 października w imieniny Tadeusza, uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem pań: Doroty Zygmunt i Bożeny Bogaczyk wzięli udział w projekcie edukacyjnym „Śladami Patrona Szkoły Prof. Tadeusza Konopińskiego”. Klasa II TRH przygotowała prezentację o życiu i pracy naukowej Profesora, którą opublikowaliśmy na szkolnym FB, a następnie przeprowadziliśmy konkurs wiedzy o prof. Tadeuszu Konopińskim. W konkursie wzięło udział 24 uczniów z 8 klas.
Najlepsze wyniki uzyskali:
1 miejsce Oliwia Skrocka kl. 1TRR
2 miejsce Barbara Hołdowicz kl. 2TRH
3 miejsce Mariusz Kędziora kl. 1TRR

Prezentacja „Śladami patrona szkoły” TUTAJ

W prezentacji zarekomendowano dostępną w naszej szkolnej bibliotece książkę-dziennik autorstwa córki Profesora - Joanny Konopińskiej „Tamten wrocławski rok 1945-1946”, w której zawarła wiele ciekawych historii z tamtego okresu i wiele anegdot o swoim ojcu.

 

PROJEKT EDUKACYJNY
„OWOCNE CZYTANIE”

 

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy 2TRI - pod opieką p. Małgorzaty Gierczak - zrealizowali projekt edukacyjny zatytułowany "Owocne czytanie”. Projekt zrealizowano w oparciu o księgozbiór biblioteki szkolnej dotyczący zdrowego żywienia. Uczniowie przygotowali obszerną prezentację multimedialną, w której przedstawili zasady zdrowego żywienia. Projekt ten był jednym z punktów realizowanego od wielu lat w szkole programu „Światowy Tydzień Żywności”. Prezentacja miała służyć jako pomoc w prowadzeniu prelekcji na temat zdrowego żywienia we wszystkich klasach. Jednak ze względu na pandemię i wprowadzenie w szkole nauki zdalnej zamieszczona została na szkolnym Facebooku.
Prezentacja wykonana przez uczniów - TUTAJ

 

PROJEKT EDUKACYJNY
„PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA”

 

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz Światowego Dnia Turystyki uczniowie klas 1THŻ oraz 2 THR kształcący się w zawodzie technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych - pod opieką p. Agnieszki Wieczorek i p. Małgorzaty Gierczak - wzięli udział w zorganizowanym we wrześniu konkursie turystycznym „Podróż dookoła świata”.
Uczniowie poszerzyli wiadomości o krajach atrakcyjnych turystycznie, rozwinęli umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania z różnych źródeł informacji dostępnych w bibliotece szkolnej - przewodniki turystyczne, książki podróżnicze, albumy turystyczne. Po zapoznaniu się z literaturą przedmiotu uczniowie, w formie plakatów, przygotowali prezentacje krajów - ich zdaniem atrakcyjnych turystycznie. Prace uczniów zostały opublikowane na szkolnym FB i zostały poddane ocenie uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły. Najwyższą ocenę uzyskał plakat drużyny w składzie: Julia Piątkowska, Julia Prygoń i Aleksandra Odziemek.
Galeria zdjęć TUTAJ
Prezentacja - Podróże dookoła świata TUTAJ

 

TURNIEJ TURYSTYCZNY
"CUDZE CHWALICIE, SWEGO NIE ZNACIE"

 

W ramach obchodów Światowego Dnia Turystyki odbył się Turniej Turystyczny "Cudze chwalicie, swego nie znacie". Drużyny biorące w nim udział wykorzystały książki dostępne w bibliotece szkolnej w dziale: Krajoznawstwo. Zdobyte informacje o atrakcjach turystycznych Polski musieli zaprezentować w rywalizacji turniejowej . Zwycięzcą została drużyna z klasy 4THŻ w składzie: Natalia Kanuś, Wiktoria Karpa i Maciej Świrski.
Galeria zdjęć TUTAJ



PROJEKT EDUKACYJNY
„ Z LITERATURĄ DOOKOŁA ŚWIATA”


W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy 2THR - pod opieką p. Małgorzaty Gierczak – zainspirowani konkursem „Podróż dookoła świata” - zrealizowali w październiku 2020 projekt edukacyjny zatytułowany „Z literaturą dookoła świata”. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, w której przedstawili wybrane książki podróżnicze napisane przez osoby znane z telewizyjnych programów podróżniczych, jak: Martyna Wojciechowska, Wojciech Cejrowski, czy Beata Pawlikowska. Z uwagi na to, ze w szkolnej bibliotece jest niewiele nowości z tej dziedziny, powstała lista książek, które uczniowie chcieliby znaleźć w naszym księgozbiorze.
Prezentacja – „Z literaturą dookoła świata” TUTAJ

 

PROJEKT CZYTELNICZY
„SLEEVEFACE, CZYLI UBIERZ SIĘ W KSIĄŻKĘ”

 

6 październiku 2020 roku w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych przeprowadzono w bibliotece szkolnej sesję fotograficzną „Sleeveface, czyli ubierz się w książkę”. Uczniowie pod opieką nauczycieli bibliotekarzy wyszukali najbardziej charakterystyczne okładki książek, w tym zakupione ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, a następnie wkomponowali je w swoją postać. W efekcie powstały bardzo ciekawe zdjęcia, które zostały wykorzystane jako element promocji czytelnictwa i biblioteki szkolnej. Dzięki takiej akcji uczniowie poznali nieznane im wcześniej tytuły książek i ich autorów.
W projekcie wzięło udział 40 uczniów z różnych klas.
Zdjęcia wykonane przez uczniów zostały zamieszczone na szkolnym FB.
Galeria zdjęć – TUTAJ

Zdjęcia zostały poddane ocenie facebookowiczow.
Wyniki głosowania – prezentacja TUTAJ

 PROJEKT EDUKACYJNY „SMAKI LITERATURY”


W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy 2TRŻ kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych - pod opieką p. Małgorzaty Gierczak - zrealizowali w październiku 2020 projekt edukacyjny zatytułowany „Smaki literatury”. Uczniowie analizując zasoby biblioteki szkolnej odnajdywali w literaturze opisy potraw. Przygotowali prezentację multimedialną, w której przedstawili wybrane potrawy.
Projekt ten stał się inspiracją do zaplanowania i przeprowadzenia w szkole konkursu gastronomicznego „Smaki literatury”, w którym uczniowie będą przygotowywać potrawy zaczerpnięte z polskiej i światowej literatury.
Prezentacja „ Smaki literatury” wykonana przez uczniów –TUTAJ

 PROJEKT EDUKACYJNY "W ŚWIECIE CZEKOLADY"

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy 2TRŻ kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych - pod opieką p. Małgorzaty Gierczak - zrealizowali we wrześniu 2020 projekt edukacyjny zatytułowany "W świecie czekolady” w oparciu o dostępne w bibliotece szkolnej książki gastronomiczne." Uczniowie zapoznali się z historią i procesem produkcji czekolady a następnie wykonali potrawy z jej zastosowaniem:
- naleśniki czekoladowe z serem,
- czekoladowy makaron z sosem czekoladowym i bitą śmietaną,
- kluski drożdżowe z sosem czekoladowym.

Projekt ten zainspirował uczniów do poszukiwania nowych receptur gastronomicznych. Uczniowie przygotowali listę książek gastronomicznych, które chcieliby mieć w szkolnej bibliotece.

Prezentacje wykonane przez uczniów:

„ Czekoladowe menu” - TUTAJ

„Jak powstaje czekolada” - TUTAJ


MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH

 Biblioteka szkolna przez cały październik zaprasza do udziału w konkursach i akcjach promujących książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

- wystawa nowości wydawniczych zakupionych do biblioteki szkolnej w ramach NPRCz

Top lista” – ranking najpopularniejszych książek zakupionych w ramach NPRCz – GŁOSUJ na  swoją ulubioną książkę -  zaznacz ją na liście w bibliotece. 

- Sleveface, czyli ubierz się w książkę – zapraszamy na sesję fotograficzną
w bibliotece.  Wyszukamy najbardziej charakterystyczne okładki książek zakupionych
w ramach NPRCz, które wkomponujemy w naszą postać.
Dobieranie okładek w  czasie przerw, a sesja główna odbędzie się 6 i 13 października br. 

- Konkurs plastyczny „Tę książkę polecam” - (regulamin poniżej)

- Konkurs plastyczny: Exlibris Biblioteki Szkolnej - (regulamin poniżej)

- Konkurs afiszowy „ Skąd pochodzi ten cytat?” - (regulamin poniżej)

- Kiermasz taniej książki

- Dni głośnego czytania:

  • Dzień z literaturą sensacyjną – 8.10.2020r.
  • Dzień z literaturą obyczajową– 15.10.2020r.
  • Dzień z literaturą podróżniczą– 20.10.2020r.
  • Dzień z literaturą młodzieżową– 22.10.2020r.
  • Dzień z literaturą fantastyczną– 27.10.2020r.
  • Czytamy w oryginale – język angielski– 29.10.2020r.

- Konkurs wiedzy o patronie szkoły – prof. Tadeuszu Konopińskim 28.10.2020r.

- Wystawy w bibliotece szkolnej:

  • - „Nasze ulubione książki z dzieciństwa” od 12.10.2020r.
  • - „Ulubione książki naszych rodziców i dziadków” od 12.10.2020r.

- Bookcrossing – „uwolnij książkę” - (regulamin poniżej)

Bookcrossing

nprcz2

„UWOLNIJ SWOJE KSIĄŻKI –
DZIEL SIĘ Z INNYMI RADOŚCIĄ CZYTANIA”

AKCJA „BOOKCROSSING” W NASZEJ SZKOLE

Od  października 2020r. uruchamiamy w naszej szkole oficjalną akcję bookcrossingową.

Bookcrossing to nowoczesna i oryginalna forma upowszechniania czytelnictwa. Działa na całym świecie i staje się coraz popularniejszy w Polsce. Główną ideą ruchu bookcrossing jest celowe przekazywanie książek lub pozostawianie ich w takich miejscach, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej. Jest to uwalnianie książki.

Bookcrossing:

  • pozwala dzielić się książkami, a nawet śledzić ich wędrówkę,
  • daje szanse na przeczytanie wymarzonej książki osobom, których nie stać na jej zakup,
  • inspiruje rozmowy i dyskusje, a samotnym i nieśmiałym ułatwia nawiązywanie kontaktów.

Wielu z nas posiada w domu książkę, która od dłuższego czasu stoi na półce zakurzona i zapomniana. Zamiast trzymać książkę w kącie własnego pokoju lepiej podzielić się nią z innymi, którzy chętnie ją przeczytają

nprcz3

 „DZIELENIE SIĘ KSIĄŻKĄ JEST LEPSZE
OD JEJ POSIADANIA”

ZAPRASZAMY!!!                                                                                                                            PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI I CZYTAJ, CZYTAJ, CZYTAJ……

Bookcrossing- REGULAMIN!!!

CELE AKCJI :

  • Włączenie się w ogólnopolski ruch czytelniczy propagujący książki.
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
  • Kształtowanie postawy dzielenia się z innymi.

1/   Z akcji może skorzystać każdy uczeń, nauczyciel, pracownik szkoły oraz 

      rodzice uczniów.

2/   Akcja jest bezpłatna.

3/   Książkę, którą chcesz uwolnić należy położyć na półce znajdującej  się na korytarzu \   szkolnym.

5/   Zabraną książkę należy przynieść z powrotem na nasz regał.

6/   Szanuj uwolnioną książkę.

REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO

pod hasłem „Tę książkę polecam”

  Konkurs adresowany jest do wszystkich uczniów naszej szkoły.

I. Cel konkursu:

  • promocja książek i biblioteki,
  • zachęcenie do czytania książek,
  • rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności wypowiedzi artystycznej.

II. Zadanie konkursowe

Zadanie konkursowe polega na wykonaniu okładki lub plakatu reklamującego ulubioną książkę. Uczestnik konkursu nie może naśladować istniejącej publikacji, ma stworzyć własną wizję nawiązującą do tytułu i treści książki.

 IV. Forma pracy

1. Format pracy A4

2. Technika dowolna: rysunek, kolaż, malarstwo, techniki mieszane.

3. Projekt powinien zawierać tytuł książki, nazwisko autora oraz oprawę graficzną nawiązującą do tytułu książki i wprowadzającą w jej treść.

 V. Termin dostarczania prac

1.Prace należy  dostarczać do dnia 30 października 2020 r. do biblioteki szkolnej.

 VI.  Kryteria oceny prac konkursowych

Przy ocenie prac komisja będzie kierować się następującymi kryteriami:

  • oryginalność plakatu
  • walory artystyczne
  • kompozycja
  • warsztat pracy

 Prace nagrodzone zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej.

Organizatorzy: nauczyciele – bibliotekarze: B. Bogaczyk, D. Zychowicz;

                           nauczyciel plastyki i informatyki: A. Horżaniecka

Konkurs na Exlibris Biblioteki Szkolnej

Masz ochotę wyrazić się artystycznie i stworzyć coś oryginalnego?

Weź udział w konkursie na Exlibris Biblioteki Szkolnej

Regulamin konkursu

Konkurs przeznaczony dla wszystkich uczniów naszej szkoły.

I. Celem konkursu jest stworzenie znaku graficznego biblioteki oraz promocja czytelnictwa wśród młodzieży.

II. Forma prac konkursowych

1. Do konkursu można zgłaszać prace wykonane dowolną techniką (rysunek, malarstwo, wycinanka, grafika komputerowa, techniki mieszane), o dowolnej kolorystyce, w formacie nie większym niż A4.

2. Każda praca powinna zawierać, połączone z polem kompozycji: napis exlibris lub ex libris, nazwę biblioteki w brzmieniu tj. Biblioteka Szkolna – CKZiU w Ludowie Polskim.

3. Podpisane ekslibrisy należy składać do 30 października 2020r. w bibliotece szkolnej.

4.  Prace nagrodzone zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej.

III. Kryteria oceny prac konkursowych:

Przy wyborze najciekawszych prac Komisja będzie się kierowała następującymi kryteriami:

  • czytelnością znaku własnościowego
  • estetyką wykonania
  • oryginalnością
  • walorami artystycznymi

Organizatorzy: nauczyciele – bibliotekarze: B. Bogaczyk, D. Zychowicz;

                           nauczyciel plastyki i informatyki: A. Horżaniecka

KONKURS AFISZOWY

„Skąd pochodzi ten cytat?”

Regulamin konkursu

1. Celem konkursu jest:

  • zachęcenie do poznawania twórczości pisarzy,
  • promowanie czytelnictwa,
  • umiejętność korzystania z elektronicznych źródeł informacji.

2. Konkurs adresowany jest dla wszystkich uczniów CKZiU w Ludowie Polskim.

3. Czas trwania: 5.10. 2020 r. do 30. 10.2020 r. (1 zestaw cytatów na 1 tydzień).

4. Co tydzień w poniedziałek cytaty tygodnia wywieszone będą na tablicy  w holu szkoły
i opublikowane
na stronie www szkoły  w zakładce biblioteka/NPRCz.

Należy wskazać autora i tytuł książki, z jakiej pochodzi każdy cytat.

5. Podpisane karty odpowiedzi (imię, nazwisko, klasa) należy wrzucić do pudełka z napisem CYTATY znajdującego się w bibliotece szkolnej do piątku każdego tygodnia.

6. Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje punkt. Osoba, która uzyska największą liczbę punktów otrzyma na zakończenie konkursu nagrodę - niespodziankę.



PROJEKT EDUKACYJNY

„Przeliczam i jem zdrowo – matematyka w kuchni”

Projekt realizowany przez uczniów klasy III THŻ przy wsparciu wychowawcy –
p. Anety Paluch. Celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego odżywiania oraz umiejscowieniem składników pokarmowych w piramidzie żywienia, zmiana nawyków żywieniowych wśród młodzieży poprzez wyeliminowanie z diety niekorzystnych składników, nabycie umiejętności odczytywania z tabel zawartości kalorycznej poszczególnych produktów, a także wskazanie praktycznego zastosowania matematyki do obliczania wartości kalorycznej przygotowanych potraw. Uczniowie w czasie zajęć wychowawczych, korzystając z dostępnych zasobów bibliotecznych, pozyskali wiedzę na temat racjonalnego i zdrowego odżywiania, analizowali również przepisy znajdujące się w książkach kucharskich. Następnie wybrani uczniowie indywidualnie przygotowywali potrawy. Zdjęcia potraw wraz z opisem wykorzystanych składników prezentowane były wszystkim uczniom. Wspólnie została przeliczona wartość kaloryczna poszczególnych potraw przy wykorzystaniu opracowania „Tabele składu i wartości odżywczej”.

Prezentacja multimedialna z realizacji projektu TUTAJ

Pliki do pobrania:
Download this file (czekoladowe menu..pdf)czekoladowe menu..pdf[ ]915 kB2020-11-10 19:17
Download this file (Jak powstaje czekolada..pdf)Jak powstaje czekolada..pdf[ ]4531 kB2020-11-10 19:17

DANE KONTAKTOWE


Tel.: 713923586
Fax.: 713920373
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

GODZINY ROZPOCZĘCIA LEKCJI

1 lekcja: 08.00 - 08.45
2 lekcja: 08.50 - 09.35
3 lekcja: 09.40 - 10.25
4 lekcja: 10.45 - 11.30
5 lekcja: 11.35 - 12.20
6 lekcja: 12.25 - 13.10
7 lekcja: 13.15 - 14.00
8 lekcja: 14.05 - 14.50

INSTYTUCJE Z KTÓRYMI WSPÓŁPRACUJEMY

dodr oke logo cke logo dodr mrirw logo men logo dodr logo frse logo gmina strzelin logo koweziu logo