INTERNAT

Praca internatu w czasie pandemii
Ograniczenia związane z pandemią spowodowały zmianę formy pracy nauczycieli także w internacie. Mimo że mieszkańcy okresowo nie przebywają w internacie, to mają stały kontakt z placówką i ich wychowawcami. Nauczyciele korzystając z metod i technik kształcenia na odległość regularnie łączą się na wideospotkaniach z mieszkańcami internatu oraz przekazują za pomocą e-dziennika treści tematyczne zgodne z przyjętym planem pracy internatu. Na przykład: organizują konkursy tematyczne, oferują sposoby relaksacji, podają metody na poprawę koncentracji i szybkiego zapamiętywania.
Ponadto wychowawcy, z własnej inicjatywy w ramach ich czasu pracy, realizują dodatkowe zadania mające na celu poprawę komfortu pobytu młodzieży w internacie po ich powrocie do placówki. Są to takie czynności jak: naprawa (wymiana sukna) stołu bilardowego wraz z pozyskaniem fundatora nowych akcesoriów do gry w bilard, wymiana i uaktualnienie tablic tematycznych oraz naprawa zużytych elementów mebli w pokojach internatu.
Dariusz Tarka

Dzień dobry. Witam mieszkańców internatu.


Od kilku tygodni mamy najpiękniejszą porę roku – wiosnę. Miesiąc maj jest tego najlepszym przykładem. Wokół nas rozwija się przyroda. Roślinność pięknie rozkwita. Powietrze stało się cieplejsze oraz bogatsze w zapachy. Zwierzęta są też bardziej aktywne i widoczne. Można już zobaczyć lub usłyszeć wszystkie gatunki, które powróciły z zimowisk. Jest to dobra pora do spacerów i obserwacji przyrody, oczywiście z przestrzeganiem obostrzeń związanych z epidemią. Można pokusić się o stwierdzenie, że przyroda działa na nas uzdrawiająco. Dla naszego lepszego samopoczucia kontakt z przyrodą, choćby tą z najbliższego otoczenia, np. pójście do pobliskiego ogródka lub sadu, może stać się bardzo potrzebny. Nie wspomnę już o spacerze po lesie, gdzie podziwia się i obserwuje naturę w szerszym wymiarze. Jest to też bardzo dobra forma relaksu (wielokrotnie sam się o tym przekonałem). Przy okazji można utrwalać jej piękno na fotografii lub filmie. Jeżeli ktoś ma ochotę na oglądanie przyrody bez wychodzenia z domu to zapraszam do Internetu, tzw. on-line. W poniżej umieszczonych adresach internetowych istnieje możliwość obserwacji zwierząt przez kamery w rzeczywistym czasie (niezależnie od pogody lub pory dnia):
Gniazdo sokołów
http://peregrinus.pl/pl/gdynia-pge-podglad
Zwierzęta w lesie przy paśniku
https://babki.poznan.lasy.gov.pl/pasnik-on-line
Gniazdo bocianów
http://www.bociany-online.pl/
Adresy stron internetowych, które dają kompleksową wiedzę na temat obserwacji przyrody oraz informacje o ekologii.
https://natura2000.gdos.gov.pl/obserwacje-przyrodnicze
https://e-bliskoprzyrody.pl/

Pozdrawiam serdecznie, Dariusz Tarka


           Najważniejsze sposoby pomocne w opanowaniu tremy:

  1. Naucz się doskonale na pamięć całego materiału i graj świadomie każde miejsce z dużą uwagą
  2. Ćwicząc dokonuj wizualizacji, czyli wyobrażaj sobie publiczność, cały przebieg występu włącznie z wejściem, ukłonem, dobrym graniem, ponownym ukłonem, aplauzem, wyjściem. To pozwoli na przeżywanie stresu w wyobraźni i nauczy stopniowo go opanować.
  3. Mądrze ćwicz - tj. bądź skoncentrowany i skupiony podczas ćwiczenia. Często bowiem uczniowie ćwiczą nie skupiając się nad problemem, w rozproszeniu władz umysłowych i nie potrafią skupić się podczas występu
  4. Nie mów o tym, że masz tremę, zwłaszcza przed występem
  5. Myśl pozytywnie. Słuchacze sprzyjają tobie.
  6. Zmieniaj otoczenie podczas ćwiczenia np. zmieniaj miejsce, gdzie ćwiczysz, a nawet przestaw pulpit. Organizm nauczy się przystosowywać do innych warunków, nowe miejsce nie powinno nas rozpraszać.
  7. Zapoznaj się z miejscem występu, zrób próbę w sali i wyobraź sobie, że grasz przed publicznością.
  8. Rób dużo prób, ogrywaj się - zwłaszcza w miejscu występu.
  9. Nagrywaj swoje wykonanie w domu, powtarzaj to co jakiś czas. Wykorzystaj nagranie, aby poprawić niezadowalające Cię miejsca.
  10. Aby uodpornić się na czynniki przeszkadzające, ćwicz włączając w tym czasie jakiś hałaśliwy sprzęt domowy, np. radio, telewizor, odkurzacz.
  11. Graj często przed przyjaciółmi lub rodziną.
  12. Tuż przed występem unikaj jedzenia i picia powodującego drżenie palców, np. kawy, mocnej herbaty.
  13. Podczas występów, skoncentruj się, nie pozwalając nikomu i niczemu Cię rozpraszać.
  14. W czasie występu zaakceptuj zachodzące przeszkody i zakłócenia – jeśli nie można na nie wpłynąć, ani ich wyeliminować.
  15. Zaakceptuj własne objawy tremy, jeśli to zrobisz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz ich odczuwał.
  16. Staraj się myśleć o stresie jak o Twoim sprzymierzeńcu. Wyostrza on bowiem Twoje zmysły, dodaje energii.
  17. Jeśli zdarzy Ci się popełnić błąd, zachowuj się jakby nic poważnego się nie stało, nie rób min, myśl o następnych fragmentach, nie gub rytmu.
  18. Występuj tak często, jak to tylko możliwe, im częściej występujesz, tym bardziej oswajasz się z taką sytuacją.
  19. Przed samym występem zrób kilka głębokich wdechów, a nawet zrób kilka przysiadów.


Pamiętajmy, że zjawisko tremy jest problemem powszechnym. Dotyczy większości występujących. Można nad nią zapanować, przynajmniej w jakimś stopniu. Trema posiada w sobie pierwiastki aktywne, dynamiczne. Pewien stopień nasilenia tremy jest zjawiskiem koniecznym, ponieważ optymalny poziom napięcia psychicznego sprzyja lepszej mobilizacji. Cóż to byłby za mówca lub wykonawca, jeśli w wystąpieniu brakowałoby pasji i zaangażowania.

Na zakończenie wypowiedzi osób publicznych na temat tremy. Znany aktor – Zbigniew Zapasiewicz twierdził, że „trema w życiu zawodowym aktora nie ma nic wspólnego z tym pojęciem w jego powszechnym rozumieniu. W prawdziwym aktorstwie trema jest zjawiskiem twórczym, działającym jak napęd, a nie paraliżującym. Jest to podniecenie wynikające z dążenia do perfekcji”.

Edyta Geppert – piosenkarka: „kiedyś trema była dla mnie obezwładniającym, paraliżującym strachem. Zaczęłam czytać książki z dziedziny psychologii. Zrozumiałam, że moja chorobliwa trema wypływa z niskiej samooceny. Dziś, po 16 latach pracy na estradzie odbieram tremę jako coś radośnie mobilizującego. W moim przekonaniu jest ona wyrazem respektu wobec publiczności i pokory wobec mojego zawodu”.

Zagrożenia w sieci dla dzieci i młodzieży!

Jak wygląda życie bez Internetu? W dzisiejszych czasach coraz ciężej odpowiedzieć na to pytanie, bowiem nasze życie w znacznej mierze przeniosło się w świat wirtualny. Z Internetu korzystamy na co dzień poszukując informacji, rozrywki, komunikując się czy robiąc zakupy. Ale czy Internet to sama radość? Otóż nie. W jego otchłani kryje się wiele zagrożeń, na które szczególnie narażone są dzieci i młodzież.

Wsparcie psychiczne w czasie pandemii

Jeśli sam albo ktoś Ci bliski odczuwa lek, niepokój związany z pandemią koronawirusa przeczytaj uważnie artykuł:

https://zwierciadlo.pl/psychologia/wsparcie-psychicznie-w-czasie-pandemii-koronawirusa-gdzie-szukac-pomocy

WAŻNE!
Lęk i niepokój to naturalne stany człowieka, jednak kiedy wpływają one destrukcyjnie na nasze funkcjonowanie i naszą psychikę oraz emocje, musimy szukać wsparcia i pomocy. Dużo zdrowia fizycznego i psychicznego.

W. Jankiewicz-Kotomska

DANE KONTAKTOWE


Tel.: 713923586
Fax.: 713920373
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

GODZINY ROZPOCZĘCIA LEKCJI

1 lekcja: 08.00 - 08.45
2 lekcja: 08.50 - 09.35
3 lekcja: 09.40 - 10.25
4 lekcja: 10.45 - 11.30
5 lekcja: 11.35 - 12.20
6 lekcja: 12.25 - 13.10
7 lekcja: 13.15 - 14.00
8 lekcja: 14.05 - 14.50

INSTYTUCJE Z KTÓRYMI WSPÓŁPRACUJEMY

dodr oke logo cke logo dodr mrirw logo men logo dodr logo frse logo gmina strzelin logo koweziu logo