INTERNAT


           Najważniejsze sposoby pomocne w opanowaniu tremy:

  1. Naucz się doskonale na pamięć całego materiału i graj świadomie każde miejsce z dużą uwagą
  2. Ćwicząc dokonuj wizualizacji, czyli wyobrażaj sobie publiczność, cały przebieg występu włącznie z wejściem, ukłonem, dobrym graniem, ponownym ukłonem, aplauzem, wyjściem. To pozwoli na przeżywanie stresu w wyobraźni i nauczy stopniowo go opanować.
  3. Mądrze ćwicz - tj. bądź skoncentrowany i skupiony podczas ćwiczenia. Często bowiem uczniowie ćwiczą nie skupiając się nad problemem, w rozproszeniu władz umysłowych i nie potrafią skupić się podczas występu
  4. Nie mów o tym, że masz tremę, zwłaszcza przed występem
  5. Myśl pozytywnie. Słuchacze sprzyjają tobie.
  6. Zmieniaj otoczenie podczas ćwiczenia np. zmieniaj miejsce, gdzie ćwiczysz, a nawet przestaw pulpit. Organizm nauczy się przystosowywać do innych warunków, nowe miejsce nie powinno nas rozpraszać.
  7. Zapoznaj się z miejscem występu, zrób próbę w sali i wyobraź sobie, że grasz przed publicznością.
  8. Rób dużo prób, ogrywaj się - zwłaszcza w miejscu występu.
  9. Nagrywaj swoje wykonanie w domu, powtarzaj to co jakiś czas. Wykorzystaj nagranie, aby poprawić niezadowalające Cię miejsca.
  10. Aby uodpornić się na czynniki przeszkadzające, ćwicz włączając w tym czasie jakiś hałaśliwy sprzęt domowy, np. radio, telewizor, odkurzacz.
  11. Graj często przed przyjaciółmi lub rodziną.
  12. Tuż przed występem unikaj jedzenia i picia powodującego drżenie palców, np. kawy, mocnej herbaty.
  13. Podczas występów, skoncentruj się, nie pozwalając nikomu i niczemu Cię rozpraszać.
  14. W czasie występu zaakceptuj zachodzące przeszkody i zakłócenia – jeśli nie można na nie wpłynąć, ani ich wyeliminować.
  15. Zaakceptuj własne objawy tremy, jeśli to zrobisz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz ich odczuwał.
  16. Staraj się myśleć o stresie jak o Twoim sprzymierzeńcu. Wyostrza on bowiem Twoje zmysły, dodaje energii.
  17. Jeśli zdarzy Ci się popełnić błąd, zachowuj się jakby nic poważnego się nie stało, nie rób min, myśl o następnych fragmentach, nie gub rytmu.
  18. Występuj tak często, jak to tylko możliwe, im częściej występujesz, tym bardziej oswajasz się z taką sytuacją.
  19. Przed samym występem zrób kilka głębokich wdechów, a nawet zrób kilka przysiadów.


Pamiętajmy, że zjawisko tremy jest problemem powszechnym. Dotyczy większości występujących. Można nad nią zapanować, przynajmniej w jakimś stopniu. Trema posiada w sobie pierwiastki aktywne, dynamiczne. Pewien stopień nasilenia tremy jest zjawiskiem koniecznym, ponieważ optymalny poziom napięcia psychicznego sprzyja lepszej mobilizacji. Cóż to byłby za mówca lub wykonawca, jeśli w wystąpieniu brakowałoby pasji i zaangażowania.

Na zakończenie wypowiedzi osób publicznych na temat tremy. Znany aktor – Zbigniew Zapasiewicz twierdził, że „trema w życiu zawodowym aktora nie ma nic wspólnego z tym pojęciem w jego powszechnym rozumieniu. W prawdziwym aktorstwie trema jest zjawiskiem twórczym, działającym jak napęd, a nie paraliżującym. Jest to podniecenie wynikające z dążenia do perfekcji”.

Edyta Geppert – piosenkarka: „kiedyś trema była dla mnie obezwładniającym, paraliżującym strachem. Zaczęłam czytać książki z dziedziny psychologii. Zrozumiałam, że moja chorobliwa trema wypływa z niskiej samooceny. Dziś, po 16 latach pracy na estradzie odbieram tremę jako coś radośnie mobilizującego. W moim przekonaniu jest ona wyrazem respektu wobec publiczności i pokory wobec mojego zawodu”.

DANE KONTAKTOWE


Tel.: 713923586
Fax.: 713920373
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

GODZINY ROZPOCZĘCIA LEKCJI

1 lekcja: 08.00 - 08.45
2 lekcja: 08.50 - 09.35
3 lekcja: 09.40 - 10.25
4 lekcja: 10.45 - 11.30
5 lekcja: 11.35 - 12.20
6 lekcja: 12.25 - 13.10
7 lekcja: 13.15 - 14.00
8 lekcja: 14.05 - 14.50

INSTYTUCJE Z KTÓRYMI WSPÓŁPRACUJEMY

dodr oke logo cke logo dodr mrirw logo men logo dodr logo frse logo gmina strzelin logo koweziu logo