Najważniejsze sposoby pomocne w opanowaniu tremy:
- Naucz się doskonale na pamięć całego materiału i graj świadomie każde miejsce z dużą uwagą
- Ćwicząc dokonuj wizualizacji, czyli wyobrażaj sobie publiczność, cały przebieg występu włącznie z wejściem, ukłonem, dobrym graniem, ponownym ukłonem, aplauzem, wyjściem. To pozwoli na przeżywanie stresu w wyobraźni i nauczy stopniowo go opanować.
- Mądrze ćwicz - tj. bądź skoncentrowany i skupiony podczas ćwiczenia. Często bowiem uczniowie ćwiczą nie skupiając się nad problemem, w rozproszeniu władz umysłowych i nie potrafią skupić się podczas występu
- Nie mów o tym, że masz tremę, zwłaszcza przed występem
- Myśl pozytywnie. Słuchacze sprzyjają tobie.
- Zmieniaj otoczenie podczas ćwiczenia np. zmieniaj miejsce, gdzie ćwiczysz, a nawet przestaw pulpit. Organizm nauczy się przystosowywać do innych warunków, nowe miejsce nie powinno nas rozpraszać.
- Zapoznaj się z miejscem występu, zrób próbę w sali i wyobraź sobie, że grasz przed publicznością.
- Rób dużo prób, ogrywaj się - zwłaszcza w miejscu występu.
- Nagrywaj swoje wykonanie w domu, powtarzaj to co jakiś czas. Wykorzystaj nagranie, aby poprawić niezadowalające Cię miejsca.
- Aby uodpornić się na czynniki przeszkadzające, ćwicz włączając w tym czasie jakiś hałaśliwy sprzęt domowy, np. radio, telewizor, odkurzacz.
- Graj często przed przyjaciółmi lub rodziną.
- Tuż przed występem unikaj jedzenia i picia powodującego drżenie palców, np. kawy, mocnej herbaty.
- Podczas występów, skoncentruj się, nie pozwalając nikomu i niczemu Cię rozpraszać.
- W czasie występu zaakceptuj zachodzące przeszkody i zakłócenia – jeśli nie można na nie wpłynąć, ani ich wyeliminować.
- Zaakceptuj własne objawy tremy, jeśli to zrobisz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz ich odczuwał.
- Staraj się myśleć o stresie jak o Twoim sprzymierzeńcu. Wyostrza on bowiem Twoje zmysły, dodaje energii.
- Jeśli zdarzy Ci się popełnić błąd, zachowuj się jakby nic poważnego się nie stało, nie rób min, myśl o następnych fragmentach, nie gub rytmu.
- Występuj tak często, jak to tylko możliwe, im częściej występujesz, tym bardziej oswajasz się z taką sytuacją.
- Przed samym występem zrób kilka głębokich wdechów, a nawet zrób kilka przysiadów.
Pamiętajmy, że zjawisko tremy jest problemem powszechnym. Dotyczy większości występujących. Można nad nią zapanować, przynajmniej w jakimś stopniu. Trema posiada w sobie pierwiastki aktywne, dynamiczne. Pewien stopień nasilenia tremy jest zjawiskiem koniecznym, ponieważ optymalny poziom napięcia psychicznego sprzyja lepszej mobilizacji. Cóż to byłby za mówca lub wykonawca, jeśli w wystąpieniu brakowałoby pasji i zaangażowania.
Na zakończenie wypowiedzi osób publicznych na temat tremy. Znany aktor – Zbigniew Zapasiewicz twierdził, że „trema w życiu zawodowym aktora nie ma nic wspólnego z tym pojęciem w jego powszechnym rozumieniu. W prawdziwym aktorstwie trema jest zjawiskiem twórczym, działającym jak napęd, a nie paraliżującym. Jest to podniecenie wynikające z dążenia do perfekcji”.
Edyta Geppert – piosenkarka: „kiedyś trema była dla mnie obezwładniającym, paraliżującym strachem. Zaczęłam czytać książki z dziedziny psychologii. Zrozumiałam, że moja chorobliwa trema wypływa z niskiej samooceny. Dziś, po 16 latach pracy na estradzie odbieram tremę jako coś radośnie mobilizującego. W moim przekonaniu jest ona wyrazem respektu wobec publiczności i pokory wobec mojego zawodu”.